Blog Archief 't Zand

Het buurtschap 't Zand, tot 1941 behorend tot de gemeente Koudekerke, waar het grondgebied van oudsher zich uitstrekte tot de oude stadspoorten van Middelburg. Na de aanleg van de bolwerken in 1598 reikte het grondgebied van Koudekerke tot de singels van de stad Middelburg. Op 20 augustus 1941 werd het buurtschap, onder Duits bestuur geannexeerd en bij de stad Middelburg gevoegd.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
Laatste berichten
Buitenhuis, Buitenplaats en Buitengaats, deel 1

Bij de Kamer Zeeland van de VOC dienden diverse Zeeuwse families generaties lang als bewindhebber (zoals leden van de families Hurgronje, Schorer en Van der Perre). Regelmatig kwam de naam van een buitenplaats van een dergelijke familie dan ook terug als naam van een schip: Slot ter Hooge, Toorenvliedt, Huis der Boede, Schellagh, Klarenbeek, Popkensburg, Vijvervreugd etc.

DE NIEUW VIJVERVREUGD 1742 EN DE NIEUW VIJVERVREUGD 1748

Nieuw Vijvervreugd, genoemd naar de buitenplaats Vijvervreugd, werd gebouwd in 1742 voor de Kamer van Zeeland op de VOC werf in Middelburg. Het schip had een lengte van 150 Amsterdamse voet, een laadvermogen van 575 last (1150 ton) en had een bemanning van 300 koppen. De Nieuw Vijvervreugd vertrok op 13 mei 1744 vanuit ford Rammekens, via Kaap de Goede Hoop naar Batavia. Schipper was Hendrik Bossen. De aankomst in Batavia was op 6 december 1744. In 1746 is liggend op de rede van Batavia met alle lading aan boord het eigen kruit van de Nieuw Vijvervreugd geëxplodeerd.

 De Nieuwe Vijvervreugd 1742, scroll of enlistment

In 1748 wordt er een tweede Nieuw Vijvervreugd gebouwd. Wederom op de VOC werf in Middelburg voor de Kamer van Zeeland. Het fregat heeft evenals haar voorgangster een lengte van 150 Amsterdamse voet, een laadvermogen van 575 last (1150 ton) en een bemanning van 316 koppen. De Nieuw Vijvervreugd heeft 7 reizen gemaakt tussen 1748 - 1756. Op haar laatste reis naar Batavia, via Kaap de Goede Hoop, bevonden zich onder de tien passagiers negen veroordeelden; daarvan gingen er acht aan de Kaap van boord. Aan de Kaap bestond de bemanning uit 119 koppen.

Op haar derde en laatste thuisreis (vanuit Batavia) olv kapitein Marinus de Jonge, is de Nieuw Vijvervreugd op 27 juli 1756 's-middags om 4 uur geëxplodeerd en vergaan bij de Shetland Eilanden. Hierbij zijn 116 man omgekomen en 45 man gered.

DE TORENVLIET 1750, LATER DE BARBARA THEODORA

Het schip Torenvliet, genoemd naar de buitenplaats Toorenvliedt, gebouwd in 1750 werd in 1759 hernoemd in Barbara Theodora. (Waar Barbara Theodora vandaan komt is niet bekend). Torenvliet werd gebouwd voor de Kamer van Zeeland op de VOC werf in Middelburg. Ze had een lengte van 150 Amsterdamse voet, een laadvermogen van 575 last (1150 ton), en bood ruimte aan een 265-326 koppige bemanning.

Volgens de "Lijst zoodanige schepen..." was het scheepstype een fregat; in andere bronnen "schip" genoemd. Op 16 december 1750 is het schip op stapel gezet en op 6 september 1751 is het te water gelaten. Tijdens de eerste twee reizen van dit schip heette zij 'Torenvliet'. Het schip werd op 13 april 1776 in Indië afgelegd (onttakeld)

...
Getagged in: buurtschap t Zand